Afbeelding

Anti-alcoholcampagne ‘Zien drinken doet drinken’ van start

Zorg

REGIO - De jaarlijkse campagne ‘Zien drinken doet drinken’ gaat vandaag weer van start. De boodschap van deze landelijke actie is dat kinderen en jongeren drinkgedrag van anderen kopiëren. Het advies is daarom om in hun bijzijn geen alcohol te drinken. Ook in de regio ‘t Gooi en de Vechtstreek wordt aandacht gevraagd voor deze campagne.

De campagne ‘Zien drinken doet drinken’ richt zich op ouders met opgroeiende kinderen en jongeren. Het doel is om ouders bewust te maken van de voorbeeldrol die zij hebben als het gaat om het drinken van alcohol, ook als hun kind nog jong is. Op www.ziendrinkendoetdrinken.nl zijn ervaringsverhalen van ouders te lezen en wordt ingegaan op veelgestelde vragen als: ‘Op welke momenten kan ik nog wel drinken?’, ‘Ik wil op kinderverjaardagen geen alcohol meer schenken. Hoe maak ik dat bespreekbaar?’ en ‘Kun je kinderen niet beter leren met mate te drinken in plaats van het helemaal te verbieden?’.

Ouderonderzoek

Veel ouders in Gooi en Vechtstreek zijn zich bewust van hun voorbeeldrol. Maar liefst 9 op de 10 ouders vinden het belangrijk het goede voorbeeld aan hun kind te geven. Toch drinken 3 op de 10 ouders vaak alcohol in het bijzijn van hun kind. Dat blijkt uit ouderonderzoek dat in 2021 door Iresearch werd uitgevoerd in ‘t Gooi en de Vechtstreek. Meer over dit onderzoek is te lezen op www.ggdgv.nl/ouderonderzoek.

De campagne ‘Zien drinken doet drinken’ is ontwikkeld door de Alliantie Alcoholbeleid Nederland, met steun van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In ‘t Gooi en de Vechtstreek is de campagne onderdeel van een langdurige aanpak om alcoholgebruik onder jongeren in de regio terug te dringen. Deze aanpak bestaat onder andere uit het programma Helder op School, toezicht door gemeenten op de naleving van de NIX18 regels bij alcoholverstrekkers en voorlichting aan ouders en professionals.

Uit de krant