Afbeelding
Foto: Helpdesk Digitale Zorg

Helpdesk Digitale Zorg helpt cliënten op weg

Zorg

GOOISE MEREN - Het digitale contact van zorgverleners met hun patiënten en clienten wordt steeds groter - zeker in tijden van corona -, maar er zijn volgens zorgaanbieders grote en belangrijke uitdagingen als het gaat om digitale zorg. Vooral de digitale vaardigheden van met name oudere zorgvragers behoeft extra aandacht. Daarom is er begin dit jaar een initiatief gestart om te voorzien in deze groeiende behoefte: de Helpdesk Digitale Zorg. 

De helpdesk - welke is ondergebracht bij het Zorg Innovatie Huis, een initiatief van Amaris Zorggroep, Tergooi Ziekenhuis en huisartsenvereniging Rho-Gho - is bedoeld om cliënten op weg te helpen en werkt uitsluitend met medewerkers die de tijd nemen voor een zorgvuldige uitleg. Zo’n speciaal loket voor cliënten en patiënten en het bundelen van de krachten met regionale partners is zeer noodzakelijk gebleken.

Noodzaak

‘Digitale zorg is naast de reguliere zorg onmisbaar, maar het gebeurt nog regelmatig dat cliënten niet altijd goed in staat zijn om die nieuwe manier van zorg te ontvangen’, schrijft Amaris Zorggroep. ‘Steeds meer organisaties en zorgaanbieders zien het nut in van een gezamenlijk en goed georganiseerde helpdesk, de ambitie is ook; één helpdesk voor digitale zorg. Naast deze partijen zien ook gemeenten de noodzaak in om haar inwoners op de hoogte te brengen dat er actief hulp en ondersteuning geboden wordt door de helpdesk.’

Zowel gemeente Hilversum als gemeente Huizen zijn zeer enthousiast en gaan als eerste gemeenten de samenwerking aan als partners. Zij zullen de Wmo-consulenten, maar ook alle inwoners actief gaan informeren over de helpdesk. Zodoende wordt een breed bereik beoogd en zullen meer mensen ondersteund kunnen worden in hun stappen in het digitale zorglandschap.

Uit de krant