Afbeelding
Foto: JOP

Jongeren van STAD Gooi laten met Jong Omgekeerde Politiek (JOP) stem horen

Politiek

GOOISE MEREN - Talloze campagnes worden altijd op het bordje van jongeren gegooid, maar zitten zij überhaupt wel op al deze onderwerpen en stellingen te wachten? Jongeren Surya, Britt en Brahiam van STAD Gooi laten met hun campagne Jong Omgekeerde Politiek (JOP) de politiek voor de verandering eens weten wat zij allemaal vinden van de politici en overheid. 

In de regio Gooi en Utrecht laten jongeren aan de politiek horen wat zij voor de verandering eens willen zien in Nederland en van politici. JOP is dus een campagne voor de politiek vanuit de jongeren. De campagne bestaat uit standpunten die voor jongeren uit deze regio belangrijk zijn. Hoe denken zij over hun toekomst en wat moet de politiek weten om daarop in te spelen?

Zowel online als in de straten van onder meer Bussum hebben de jongeren posters verspreid met daarop de standpunten (schonere wereld, sneller in aanmerking voor koophuis, mentale gezondheid, stemleeftijd omlaag) die zij aan de politiek willen overdragen. Om extra aandacht te trekken, lijken hun posters op de campagneposters van de bekende Nederlandse politieke partijen, maar zijn de standpunten alleen net even anders. Het zijn de uitspraken en meningen van jongeren, vormgegeven in de stijl van de tien grootste campagnevoerders in de Nederlandse politiek. 

De jongeren hebben naast de posters en hun Instagramkanaal ook een magazine vormgegeven dat vol staat met stellingen vanuit allerlei jongeren uit de regio. De politieke partijen hoeven hier volgens de jongeren alleen nog maar even naar te kijken en het in hun eigen beleidsplannen door te voeren. “Dus politiek let jij op? Want jongeren hebben ook een stemknop!”, aldus het drietal.

Uit de krant