Er komen vlak bij het spoor 82 woningen, voornamelijk voor starters.
Er komen vlak bij het spoor 82 woningen, voornamelijk voor starters. Foto: Bob Awick

Appartementen op Zwarteweg: 'Dit is iets dat we graag willen'

Politiek

NAARDEN - Ondanks de zorgen de buurt lijkt de bouw van 82 appartementen op perceel Zwarteweg 6-8 in Naarden 'gewoon' door te gaan. 

Een meerderheid binnen de gemeenteraad staat achter het plan om het bedrijfspand om te toveren tot woongebouw voor starters (62) en duurdere woningen (20).

Afgelopen week besprak politiek Gooise Meren - tijdens een gesprek met omwonenden en projectontwikkelaar Livingstone Tree - of er tijdens de eerstvolgende raadsvergadering groen licht moet worden gegeven voor de bouwwerkzaamheden. Dat is nodig omdat de plannen niet overal voldoen aan het bestemmingsplan. 

Daarin zijn namelijk niet 82 maar slechts 34 woningen toegestaan en worden zowel de maximale bouwhoogte voor het volume aan de Zwarteweg (16,85 meter waar 16 meter mag) als die langs het spoor (20,43 meter waar 19 meter mag) overschreden.

Buurtbewoners vrezen echter dat door de bouw zij straks minder privacy, minder frisse lucht en meer parkeerdruk ervaren. Met name over die bouwhoogtes zijn er zorgen, bleek tijdens de bijeenkomst van afgelopen week. Een hoogteverschil van nog geen anderhalve meter (die langs het spoor) lijkt weinig, echter dat is het verschil met het bestemmingsplan. Ten opzichte van de huidige situatie is het verschil twee verdiepingen. 

En dat heeft wel degelijk invloed op de privacy, gaf onder meer Ronald de Wit, al 35 jaar bewoner van het Binnenhof, aan. En namens de lokale Fietsersbond vond Theo Verbruggen dat het aantal van 200 fietsparkeerplekken veel te weinig is. Bovendien is er in zijn ogen totaal geen rekening gehouden met elektrische fietsen en bakfietsen.

Toonzetting
Vanuit de politiek was met name raadslid Herman Rijnveld van Hart voor BNM kritisch. Hij stoorde zich met name aan de in zijn ogen wat kille en zakelijk toonzetting van de gemeente richting de toch geëmotioneerde buurtbewoners. "Ten opzichte van het bestemmingsplan is de verandering marginaal, maar ten opzichte van de huidige situatie is er een significante verandering."

Probleem voor Rijnveld en de boze buurtbewoners is echter dat de politiek alleen iets te zeggen heeft over de hoogteverschillen ten opzichte van het bestemmingsplan. Tot aan die 16 meter (Zwarteweg) en 19 meter (langs het spoor) mag de ontwikkelaar zijn gang gaan.

Zakelijkheid
Wethouder Jorrit Eijbersen beleefde daarom geen lastige avond. Als het gaat om geluids- en stikstofnormen is er, blijkt uit de onderzoek, geen reden tot paniek. Ook zijn er - zeker doordat het vooral gaat om eenpersoonshuishoudens - genoeg parkeerplekken voor fietsers. Met het betoog van Rijnveld over de emotie was de wethouder het deels eens, echter de stukken moeten wel een zekere zakelijkheid en objectiviteit bevatten, was zijn reactie. "De verandering heeft zeker impact, maar tegelijk is dit iets dat we graag willen."

VVD, GroenLinks, PvdA, CDA en ChristenUnie (samen goed voor 17 van de 31 zetels) staan sowieso achter het verhaal van de wethouder. De overige partijen hebben (de een wat meer dan de ander) nog enige twijfels.

Uit de krant