De Rietveldstoel van Mina Abouzahra.
De Rietveldstoel van Mina Abouzahra. Foto: Pim Top

Designer Mina Abouzahra te gast in Rijksmuseum Muiderslot

Cultureel


MUIDEN - Marokkaans design staat op de agenda. In Rijksmuseum Muiderslot toont de Amsterdamse ontwerper en meubelmaker Mina Abouzahra van 22 april tot en met 23 juli het ambacht van het weven in de tentoonstelling Van Knoop tot Knoop met daarin onder andere meubels van haar hand en een selectie tapijten uit de serie One Square Meter Berber. 

Het Muiderslot is een plek vol ambachten. Elke stoel, elke kast, elk tapijt is handgemaakt van zorgvuldig uitgekozen materialen en met oog voor detail bewerkt. Weven is een techniek die in de middeleeuwen veel werd gebruikt en nu nog steeds wordt toegepast. In design en in dagelijkse voorwerpen. En net als toen zit er vaak een boodschap in de ontwerpen verwerkt.

“Elk tapijt is doordrenkt met symbolen en rituelen en verhalen, de kleuren, dikte en motieven vertellen uit welke regio de maakster komt, tot welke stam je behoort, of het in een regio koud is of warm. Uit de gebruikte kleuren kan je aflezen welke planten en mineralen er in die streek voorkomen”, aldus Abouzahra

Marokkaans handwerk en Nederlands design

In Marokko verloor Mina Abouzahra haar hart aan handgeknoopte tapijten. Nu stimuleert ze interculturele uitwisseling van inspiratie en ambacht. Ze brengt het kleurrijke Marokkaanse handwerk en Nederlands design letterlijk samen.

Abouzahra ging met Nederlandse ontwerpers als Wieki Somers, Bertjan Pot en Mattijs van Bergen naar Marokko om samen te werken met lokale weefsters. De wisselwerking zorgde ervoor dat de weefsters inzicht kregen in de wereld van design - buiten de voor hen bekende technieken en patronen. De ontwerpers maakten op hun beurt kennis met de Marokkaanse cultuur. In de tentoonstelling Van Knoop tot Knoop zie je daarvan het resultaat in tapijten van 1m2. Ook zie je meubels van Abouzahra die van Berbertapijt zijn gemaakt in samenwerking met Marokkaanse ambachtslieden. Waaronder haar beroemde Abouzahra-Rietveld stoel, die onlangs is aangekocht door het Centraal Museum in Utrecht. 

Abouzahra is dochter van Marokkaanse immigranten en geboren, en getogen in Nederland, is ook ambachtsvrouw, een meubelmaker. Opgegroeid in twee verschillende werelden leerde zij een brug te slaan tussen haar liefde voor Nederlands ontwerpen en het Marokkaanse ambacht.

Abouzahra: “Als meubelmaker vind ik het belangrijk dat ambachtelijke technieken blijven bestaan. Ambacht draagt cultuur en traditie met zich mee en heeft alles wat een snelle consumptiemaatschappij niet heeft: het is duurzaam, heeft een ziel en ambachtelijke producten worden vaak mooier naarmate de tijd verstrijkt.”

Ontwerpen van jongeren
In de presentatie worden voor het eerst de ontwerpen getoond die zijn gekozen naar aanleiding van een ontwerpwedstrijd onder Amsterdamse bi-culturele jongeren. Deze worden nu in Marokko geknoopt.

Publieksprogramma
In de speciale audiotour vertelt Mina Abouzahra meer over haar werk en haar inspiratiebronnen. Daarnaast zijn er rondleidingen waarin onder andere meer wordt verteld over de relatie met de verfkruiden in de Muiderslottuinen, en zijn er weefworkshops, weefdemonstraties en wolverfdemonstraties. 

Over Mina Abouzahra
Ontwerper en meubelmaker Mina Abouzahra, geboren en getogen in Nederland en dochter van Marokkaanse immigranten, groeide op met twee verschillende culturen. De wens om deze met elkaar te verbinden is een rode draad in haar werk. Mina studeerde aan het Hout- & Meubileringscollege in Amsterdam. In haar laatste studiejaar vertrok zij naar Marokko en kwam zij in aanraking met de ambachten en tradities van het land. Dit inspireerde haar tot de ontwerpen waarmee zij nu naam maakt. Haar bank Goity (betekenis: ‘zusje’) komt voort uit de manier waarop traditionele gezinnen op het Marokkaanse platteland in één ruimte slapen. De matrassen voor de hele familie worden elke ochtend op elkaar gestapeld en vormen een ‘bank’. Mina’s versie viert de Marokkaanse gastvrijheid, de sterke familiebanden en onderlinge saamhorigheid. Voor haar Abouzahra-Rietveld stoelen bekleedde zij het iconische ontwerp uit 1959 van Wim Rietveld met uitbundig handgeknoopt Berbers textiel.

Het Muiderslot is dagelijks open van 10 tot 17 uur. Kijk op de website voor meer informatie.

Uit de krant