Afbeelding
Foto: Bob Awick

Snelweg wordt ondertunneld, wethouder erg tevreden

Buurt & wijk

GOOISE MEREN - Het gaat nog wel even wat jaartjes duren, maar de snelweg langs de gemeente Gooise Meren (A1) gaat ondertunneld worden. Dat stelt het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) Oostkant Amsterdam. Het onderzoek verscheen afgelopen week. 

Belangrijkste aanleiding voor het onderzoek is dat de A1 tussen Muiderberg en Eemnes al druk is en alleen nog maar drukker wordt. Ook het treinverkeer wordt op meerdere trajecten zwaar belast en soms moet een reiziger zo vaak overstappen dat de keuze sneller op de auto valt. En dus zijn maatregelen noodzakelijk, is de gedachte.

Het ondertunnelen van de snelweg kan echter pas op de langere termijn, zo rond 2040, omdat het gebied, de technologie, de demografie en de economie volop in ontwikkeling zijn. Op korte termijn - deze projecten zijn al in uitvoering of voorbereiding - wil men slimme bus- en meerijdiensten, verdichting rondom knooppunten, snelfietsroutenetwerk en het ov aantrekkelijker maken. 

Wethouder van Meerten erg tevreden
De prioriteit en de oplossingsrichtingen zijn nu dus vastgesteld. Het geld moet nog komen, net zoals de concrete invulling voor het oplossen van de problemen. Toch is verantwoordelijk wethouder Miriam van Meerten van de gemeente Gooise Meren al erg tevreden met de conclusies uit het rapport. "Het hele project wordt nu breed bekeken. Zowel op het gebied van economie als op het gebied van landschap als op bereikbaarheid. De conclusie is dat alleen de aanpak van de A1 niet zinvol is. Er moeten altijd aanvullende maatregelen worden genomen. Denk daarbij aan verbreding van de A27, het aanpakken van ov-fietsverbindingen en het spoor. Dat is voor ons hier in Gooise Meren een grote winst. Er is nu echt gezegd dat de A1 niet verbreed kan worden en dus ondergronds moet komen. Dat vinden wij ook de mooiste oplossing. En als de A1 wordt ondertunneld, wordt dus ook gekeken naar oplossingen voor het spoor. Wij zijn ontzettend blij dat de neuzen nu dezelfde kant op staan. Het betreft een miljardenproject, er is geen goedkope oplossing mogelijk. Maar alle betrokken partijen zien nu dat er een oplossing moet komen."

Uit de krant