Vlietlaan moet tweerichtingsverkeer blijven.
Vlietlaan moet tweerichtingsverkeer blijven. Foto: Bob Awick

Protest tegen eenrichtingsverkeer Vlietlaan

Buurt / wijk

BUSSUM - De Vlietlaan moet straks eenrichtingsverkeer worden. Dat plan heeft de gemeente. Het plan leidt echter tot protest onder de Ondernemersvereniging Gooise Meren (OVGM), de ondernemers van de Vlietlaan én ProBussum. Ze zijn fel tegen. 

De Vlietlaan gaat hoe dan ook opgeknapt worden. Eerst wordt de riolering vervangen en daarna volgt een metamorfose, zodat de laan weer een mooie uitstraling krijgt met veel groen. Pro Bussum wil dat hier vaart mee gemaakt wordt omdat de straat een van de visitekaartjes van het dorp is.

Maar dan speelt dus de situatie van het eenrichtingsverkeer. "Bij de spoorwegovergang is een bestaand knelpunt dat niet op te lossen is zonder aanpassingen in de verkeerscirculatie", laat de gemeente weten. "Een voorstel is om het noordelijke deel van de Vlietlaan eenrichtingsverkeer maken waardoor het kruispunt Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan aanzienlijk vereenvoudigd wordt. Dit is echt nodig om de verkeersveiligheid rondom de spoorwegovergang te verbeteren."

Verschillende alternatieven op tafel
Brigitta Boonacker, voorzitter van OVGM, laat weten daar anders over te denken. "In alle stukken en overwegingen heeft het college aangegeven dit voorstel te doen om zo de veiligheid van de kruising te vergroten. Om die veiligheid te borgen hebben wij, samen met de dorpsmanager, verschillende alternatieven voorgesteld, zoals het verwijderen van het leegstaande huisje bij het spoor. Als dat gebouw verwijderd is, kan de overweg zo verbreed worden dat er voorsorteervakken voor rechtsafslaand en rechtdoorgaand verkeer gemaakt kunnen worden. Maak een afslagverbod naar rechts zodat het verkeer vanaf het station gewoon rechtdoor over de Vlietlaan kan gaan en dan blijft het tweerichtingsverkeer. Of maak een combinatie van de twee punten."

Eenrichtingsverkeer geen oplossing
Boonacker vertelt dat volgens de vereniging de onoplettendheid van verkeersdeelnemers niet valt op te lossen met eenrichtingsverkeer. "Deelnemers aan het verkeer moeten zelf altijd goed opletten. Het aantal (bijna)ongelukken gemeten en gepresenteerd in de stukken, is in de ogen van de OVGM niet wenselijk, maar helemaal niet veel. Ook wordt door deze aanpassing de looproute van het station naar het centrum opgeheven. En we denken dat de verkeersdruk op andere plekken in Bussum toeneemt, zoals op de Brinklaan en de kruising Generaal de la Reijlaan/Brinklaan. Alle keren is het eenrichtingsverkeer door de raad gelukkig van tafel geveegd, want ze vinden Bussum te klein voor eenrichtingsverkeer. Ook wordt de vraag gesteld of het verkeersprobleem in Bussum daadwerkelijk zo groot is. Ik denk dat het kernprobleem bij het spoor zelf ligt, maar het college blijft daaromheen draaien. Samen optrekken en een vuist maken met Hilversum lijkt mij een goed idee."

De voorgestelde plannen voor het verkeer door het centrum van Bussum worden donderdag 15 november besproken op het gemeentehuis.

 

 

Uit de krant