Afbeelding
Foto: Bob Awick

'Geen chloortreinen meer door Naarden en Bussum'

Politiek

NAARDEN/BUSSUM - Inwoners van Gooi en Vechtstreek, die vlakbij het spoor wonen, hoeven de komende jaren niet bang te zijn dat er chloortreinen door de regio rijden. Al sinds 2013 rijden er geen chloortreinen door het Gooi en de verwachting is dat hier geen verandering in komt. Dat schrijft burgemeester Pieter Broertjes aan de Hilversumse gemeenteraad.

Voor de incidentele (tweejaarlijkse) chloortransporten geniet de Betuweroute namelijk de voorkeur. "Elke te nemen route levert echter lokaal risico's op en het treinvervoer is in combinatie met het 'chloorregime' de veiligste transportmogelijkheid", schrijft Broertjes. "Het chloor wordt 's avonds/'s nachts vervoerd in bloktreinen die maximaal zestig kilometer per uur mogen rijden."

Vooraf te horen
Wanneer en toch een chloortrein door de regio rijdt, krijgen Broertjes en de overige burgemeesters van de spoorgemeenten dit vooraf te horen, net als de politie en de meldkamer. Verder is het de bedoeling dat het incidenteel chloortransport over het spoor, de ontmanteling van de laad- en losinstallatie in de Botlek en het aanpassen van de chlooropslag in de Botlek over enkele jaren wordt beëindigd.

Is het Gooi dan helemaal vrij van gevaarlijke stoffen over het spoor? Niet helemaal. Broertjes schrijft dat van alle goederen die over het spoor vervoerd worden, tien procent gevaarlijk is. "Uiteraard heb ik het liefst helemaal geen vervoer van gevaarlijke stoffen door Hilversum. Maar er is nu eenmaal een groot economisch belang bij bepaalde grondstoffen", beseft de burgervader.

Propaan
Nu blijkt dat vooral in het tweede en derde kwartaal van 2016 het vervoer van gevaarlijke stoffen op de Gooilijn flink toenam. Het grootste gedeelte van het vervoer door Gooi en Vechtstreek betreft het vervoer van brandbaar gas, zoals propaan, aldus Broertjes. De toename ontstond door de werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland (uitbreiding van spoorcapaciteit tussen Emmerich en Oberhausen), waardoor er tijdelijk minder vervoer over de Betuweroute mogelijk was. Alhoewel de werkzaamheden in Duitsland nog tot na 2022 duren, denkt Broertjes niet dat dit vaker tot een vergelijkbare toename van het spoorvervoer door deze regio zal leiden.

Uit de krant