Lotenverkopers onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2021.
Lotenverkopers onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2021. Foto: PR

Grote Clubactie 2021: 15 clubs deden mee in Gooise Meren

Algemeen

GOOISE MEREN - 350.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Gooise Meren haalden verenigingen in totaal 32.637 euro op.

Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro - 1,2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.

Dit jaar deden in Gooise Meren de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80 procent naar de club.

Naarden: Gymnastiek- en Turnvereniging Keizer Otto 9.087 euro, Rugbyclub Gooi 5.445 euro; HHC Huizen 3.237 euro, NVC 1.512 euro, Bolletje Rolletje Kindertoneel 1.224 euro, Keizer Otto -Trivolley 519 euro; Bussum: HCAW 3.504 euro, Tempo Atletiekvereniging 2.319 euro, Toneelvereniging Kameleon 462 euro, Stichting Drum- en Showband ViJoS 378 euro, Bussumse Footballclub B.F.C. 12 euro; Muiden: Sport Combinatie Muiden 3.156 euro; Muiderberg: Zaalsportclub Muiderberg 1.290 euro, TV De Hakkelaars 477 euro, MHC Muiderberg 15 euro.

Digitale verkoop

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar voor de meeste clubs eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank. Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden: “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op sociale media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Boost

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel. Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80 procent keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Uit de krant