Afbeelding

ProRail: 'We gooien het nu over een heel andere boeg'

Algemeen

BUSSUM - In mei 2009 ging ProRail aan de slag om twee liften op station Naarden-Bussum aan te leggen. Dat scheelt mensen die slecht ter been zijn twee trappen om op het perron te komen. Bijna vier jaar later zijn er twee bouwputten waar steeds grondwater in loopt, maar nog geen liften. 

"We gooien het nu over een heel andere boeg", legt projectmanager Martin Brinkhuis van ProRail uit. "Als alles goed gaat, zijn de liften begin volgend jaar klaar." 

ProRail heeft te kampen met allerlei tegenslagen, zegt Brinkhuis. "We bouwen twee ondergrondse liften in een historisch gebouw met een hoge grondwaterstand. Er loopt steeds water in de liftputten. Dat kunnen we niet wegpompen omdat het gebouw anders verzakt. Waterglasinjecties om het water tegen te houden, werkten niet. Ook een stalen wand hield het water niet tegen."

ProRail wil nu het grondwater gaan bevriezen. Die techniek wordt onder meer gebruikt bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Maar dat het bevriezen gaat werken, kan Brinkhuis niet garanderen. "Ook deze methode heeft zijn risico's. We werken aan een strijdplan voor als het toch ergens mocht gaan lekken."

Dat het project langer duurt dan gepland, brengt extra kosten met zich mee. De oorspronkelijke uitgave was geraamd op vier miljoen euro. Inclusief bevriezen zijn de kosten inmiddels gestegen tot zes miljoen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaalt de liften.

Uit de krant