Afbeelding
Foto: gemeente Gooise Meren

Amsterdamse Poortbrug per 1 juni onder voorwaarden toch vaker open

Algemeen

MUIDEN - De Amsterdamse Poortbrug in Muiden gaat per 1 juni onder voorwaarden tussen 9.00 en 21.00 uur vaker open. Het college van burgemeester en wethouders gaat de provincie Noord-Holland vragen om de bedieningstijden voor de brug tijdelijk, voor de vaarseizoenen 2021 en 2022, te verruimen naar dagelijks 9.00 tot 21.00 uur. 

Voor komend vaarseizoen geldt de verruiming van 1 juni tot 15 september. Aan de verruiming zijn voorwaarden verbonden die ervoor moeten zorgen dat dit deel van Muiden toegankelijk en leefbaar blijft. Daarmee geeft het college gehoor aan de zorgen die zijn geuit over de verruimde bedientijden. Het tussentijds monitoren, evalueren en zo nodig bijsturen, maakt onderdeel uit van het pakket aan voorwaarden. In de tussentijd wil het college onderzoeken of het ophogen van de Amsterdamse Poortbrug een mogelijke structurele oplossing is.

Het college vindt de uitbreiding van de bedieningstijden, samen met een pakket aan voorwaarden, verantwoord en noodzakelijk. De Amsterdamse Poortbrug is met een doorvaarthoogte van 70 centimeter zeer laag en moet voor iedere boot geopend worden. Nu zijn de openingstijden beperkt en gebonden aan enkele bloktijden. Met de komst van de zelfbedieningssluis bij de Krijgsman is straks vaarverkeer tussen de Krijgsman en de Muidertrekvaart mogelijk, wat meer vaarverkeer met zich meebrengt. Het huidige bedieningsregime is daarvoor niet meer toereikend. Daarnaast is de Muidertrekvaart een zogenaamde DM route, zoals vastgelegd in de Basisvisie Recreatietoervaartnet (BRTN kaart). Deze klasse gaat uit van een doorvaarthoogte van 2,50 meter of geeft aan dat bruggen op deze route regelmatig open gaan. Met de verruiming wordt daar meer aan tegemoet gekomen.

Blokuren

De zelfbedieningssluis in de Krijgsman kan per uur maximaal drie keer schutten voor maximaal drie à vier boten per schutting. Dit gegeven maximaliseert tegelijkertijd het toekomstig vaarverkeer vanuit de Krijgsman en daarmee het aantal boten bij de Amsterdamse Poortbrug. Het advies van de Stadsraad Muiden om blokuren in te stellen nam het college niet in overweging. Dit voorstel zou een verslechtering voor het vaarverkeer opleveren ten opzichte van de huidige situatie en meer overlast geven voor bewoners van de vesting Muiden. 

Het college acht het gedane verkeersonderzoek door Goudappel voldoende betrouwbaar om deze verruiming in te voeren. In dit onderzoek wordt uitgegaan van vier tot zes minuten wachttijd voor verkeer bij opening van de brug. Op hoogtijdagen wordt uitgegaan van twee à drie brugopeningen per uur. De praktijkproef die de Stadsraad Muiden aanvullend organiseerde op 19 maart jl. heeft enig inzicht gegeven in mogelijke praktijksituaties, maar heeft niet geleid tot bijstelling van de eerder gedane verkeersonderzoek, omdat de proef niet voldoende representatief was. 

Voorwaarden

De verruiming gaat samen met voorwaarden aan bereikbaarheid, veiligheid, monitoring en bijsturing. Hiermee wil het college gehoor geven aan de zorgen die zijn geuit over de verruimde openstelling.- Bereikbaarheid: de brugwachter speelt een belangrijke rol bij verkeersdoorstroming van en naar de Vesting Muiden. De brugwachter wordt geacht in te spelen op (verkeers)situaties die zich voordoen. Denk hierbij aan afstemming met Zeesluis en Spieringbrug, het verkeersbeeld moet brug opening toelaten, zodra OV-bussen in beeld zijn blijft de brug dicht. - Veiligheid: dit betreft bereikbaarheid van en naar de Vesting door nood- en hulpdiensten. De afspraak is dat wanneer hulpdiensten onderweg zijn bij een prio 1-situatie de brug niet open gaat. De brugwachter staat in contact met de hulpdiensten. - Monitoring: vierwekelijks worden de effecten van de verruimde brugbediening feitelijk inzichtelijk gemaakt om te toetsen of de verwachtingen ook in de praktijk kloppen. Enerzijds vinden tellingen plaats en anderzijds ‘vinger aan de pols’ gesprekken met bewoners in Muiden. - Bijsturing: als uit de vierwekelijkse monitoring blijkt dat de feitelijke situatie ongunstiger uitpakt dan verwacht, dan zal bijsturing volgen en worden passende maatregelen getroffen. Dat geldt ook wanneer er herhaaldelijk sprake is van acute situaties (zoals verstoring prio 1-optreden door hulpdiensten). Een maatregel kan zijn om het instellen van blokuren voor brugopening te onderzoeken. 

Structurele oplossing 

Een structurele oplossing is om de huidige doorvaarthoogte van de Amsterdamse Poortbrug van 70 centimeter te verhogen naar 150 centimeter, net als de nieuwe bruggen over de Muidertrekvaart. Hierdoor kunnen sloepen zonder bediening onder de brug door varen. In het kader van de Groene Uitwegmiddelen is een bijdrage ontvangen om hiervoor nader onderzoek te doen en met een voorstel te komen. Het project is aangedragen voor de Perspectiefnota.

Uit de krant