Afbeelding

Don’t bij het kiezen van een domeinnaam

Advertorial

Wil jij een domeinnaam registreren? We geven je tips om in ieder geval niet te doen. Sommige dingen lijken misschien handig of goed om te doen bij het registreren van je domeinnaam, maar zijn dit niet. In dit artikel leggen we uit wat je beter kunt vermijden bij het registreren van je domeinnaam.

Wat kun je beter niet doen bij het registreren van je domeinnaam?
We zetten een aantal tips voor je op een rij die je beter kunt vermijden bij het registreren van je domeinnaam.

Niet te lang en niet te veel tekens
We snappen dat je bij het registreren van je domeinnaam het liefst hele zinnen wilt neerzetten, die omschrijven waar jouw online business over gaat en wat je doet. Echter is een te lange domeinnaam of een domeinnaam met te veel tekens niet bevorderend.

We geven een voorbeeld: ‘’www.het-verkopen-van-tweedehands-fietsen-in-rotterdam-en-omstreken.nl’’.

De domeinnaam omschrijft heel goed naar wat voor soort website de domeinnaam verwijst. Naar alle waarschijnlijkheid kan je op de website tweedehands fietsen kopen in de buurt van Rotterdam. Je spreekt hiermee misschien wel de juiste doelgroep aan, maar niemand onthoud de domeinnaam en tevens is de domeinnaam foutgevoelig.Hij is dus moeilijk te onthouden en veel mensen zullen, wanneer ze hem wel onthouden, verkeerd schrijven. Dit wil je als website eigenaar zo veel mogelijk voorkomen. Jouw domeinnaam moet kort, maar krachtig zijn en in een paar woorden de lading dekken.

Lijk niet te veel op je concurrenten
Hoewel het misschien verleidelijk lijkt om op het succes van je concurrenten mee te liften: doe dit niet. Verkoop je bijvoorbeeld tv’s via jouw website? Kies dan niet de naam www.coolbleu.nl. Het lijkt te veel op een grote concurrent. Wanneer bezoekers jouw website aanklikken en zien dat het niet die grote concurrent is, zullen ze gelijk weer van jouw website af gaan. Dit is ten eerste slecht voor je SEO, maar ook zeker voor je omzetten en naamsbekendheid.
Het is veel krachtiger om een eigen bedrijfsnaam te gebruiken of een domeinnaam die omschrijft wat je bedrijf precies doet.

Slechts één domeinnaam registreren
Je zag het bij het bovenstaande voorbeeld misschien al: een rare spelling. We hadden van Coolblue ‘’coolbleu’’ gemaakt.
Je wilt als bedrijf niet dat deze mogelijkheid nog beschikbaar is voor je concurrenten. Wanneer je een domeinnaam registreert, moet je ook vervoegingen, meervouden of andere woorden die er sterk op lijken registreren. Zo voorkom je dat jouw bedrijf bekend wordt en concurrenten meeliften op het succes door een verkeerde-spelling-domein aan te maken.

Ingewikkelde spelling
Maak je domeinnaam niet te moeilijk. Het is vooral belangrijk dat je gemakkelijk bent te onthouden voor je doelgroep. Het moet, nogmaals, kort en krachtig zijn en de lading dekken. Vermijd zoveel mogelijk woorden die gemakkelijk verkeerd te schrijven zijn.

Een voorbeeld: www.gedesillusioneerdekunst.nl. Dat is gedesillusioneerde kunst.nl. Een moeilijk woord, wat gemakkelijk verkeerd geschreven wordt.
Wanneer iemand jouw domein intikt, spelt hij/zij het dus gemakkelijk verkeerd en komt hij/zij niet op jouw website terecht. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Gebruik daarom makkelijke woorden of woorden die niet vaak verkeerd worden geschreven. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker ook echt naar jouw website navigeert en geen error krijgt.

Uit de krant