Afbeelding
Foto: Getty Images/iStockphoto

Solliciteren via social media: hoe doe je dat?

Advertorial

Werkzoekenden krijgen steeds vaker de mogelijkheid om te solliciteren op een baan via social media. Een sterk cv maken in combinatie met een goede sollicitatiebrief blijven onmisbare ingrediënten voor een succesvol sollicitatieproces. Naast je curriculum vitae is ook je online aanwezigheid een belangrijk element. Van plan om werk te zoeken via social media en online te solliciteren? Deze tips helpen je op weg.

Creëer je online profiel
Voordat je kunt solliciteren via social media maak je eerst een online profiel. LinkedIn is hiervoor uitstekend geschikt. Je kunt je online cv zo uitgebreid maken als je wilt en collega’s en leidinggevenden om aanbevelingen vragen. Dergelijke reviews zijn een mooie manier om recruiters te laten zien wat voor persoon jij bent op de werkvloer.

Extra tip: houd je online profielen up-to-date. Zo verlies je geen kostbare tijd bij het online solliciteren en kun je direct op de solliciteer-knop klikken.

Actief op diverse kanalen
Hoewel LinkedIn met stip op nummer één staat bij het vinden van een baan via social media, is het hebben van een profiel op Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat ook een aanrader. Steeds meer werkgevers zijn op deze kanalen te vinden en publiceren hier vacatures. Daarnaast zijn deze kanalen een prima manier om jezelf te profileren. Dankzij jouw publicaties geef je de recruiter alvast een kijkje in jouw leven, je ambities en je kwaliteiten.

Werkgevers kijken met je mee
Wel is het aan te raden om goed te kijken wat voor foto’s, video’s, tweets en story’s je online zet. Vergeet niet dat recruiters en toekomstige werkgevers ook op social media kijken om meer over je te weten te komen. Wil je liever niet dat bepaalde posts voor het grote publiek te zien zijn? Zorg er dan voor dat persoonlijke publicaties afgeschermd zijn.

Extra tip: zet je contactgegevens in je profiel zodat je goed bereikbaar tijdens een online sollicitatie. 

Wat zegt Google over jou?
Wat voor social media-accounts geldt, geldt ook voor Google. Het is slim om geregeld je eigen naam in te tikken in Google om te zien wat voor zoekresultaten dit oplevert. Staan er dingen bij die niet interessant zijn voor een toekomstige werkgever, of die zelfs schadelijk kunnen zijn voor je online imago, pas dan je online profielen aan of verzoek websites om bepaalde gegevens van jou te verwijderen.

Presenteer jezelf als merk
Personal branding is van belang om jezelf in de kijker te zetten. Benadruk wat jou als ‘merk’ uniek maakt en creëer op deze manier een beeld van jezelf om de recruiter te verleiden jou als ideale kandidaat te zien. Door dit beeld ook op social media te bevestigen, laat je direct een goede eerste indruk achter. Gebruik hiervoor een open en vriendelijke foto die je op al je zakelijke online profielen plaatst. Een perfecte manier om herkenbaarheid te creëren.

Via social media kun je interessante vacatures vinden en solliciteren is vaak maar één druk op de knop. Met de juiste online aanwezigheid vind jij de baan van je dromen!

Afbeelding

Uit de krant