Afbeelding
Foto: Nander de Wijk

Hoe gaan grote evenementen om met het maken van een promotiefilm?

Advertorial

Langzaamaan lijkt het land uit de lockdown te komen, wat het op termijn weer mogelijk maakt om grote evenementen te organiseren. Denk aan festivals, grote sporttoernooien in de omgeving, enzovoorts. 

Voor evenementen is het soms best lastig om zich te onderscheiden van de concurrentie. De digitale revolutie maakt dat steeds meer partijen hun diensten, in dit geval hun evenement, online aanprijzen. Waarom zou je voor een festival X kiezen, als festival Y nog leuker lijkt? Laat een promotiefilm maken om jouw evenement in Bussum of de omgeving hiervan onder de aandacht te brengen bij een groot publiek.

In dit artikel vertelt Niels de Groot, eigenaar van Pro Motion Film, je er meer over. Zijn bedrijf helpt je niet alleen bij de ontwikkeling van een promotiefilm. Ook een product video laten maken behoort hier tot de mogelijkheden. Het biedt ondernemers de kans zich op unieke wijze te onderscheiden van hun concurrenten.

Op zoek naar een geschikt format
Een promotiefilm maken voor een evenement begint bij het uitdenken van het format voor deze video. Je kunt voor een losse promotievideo kiezen, maar ook voor een reeks van korte video’s gaan. Dat laatste is bijvoorbeeld interessant, wanneer je in de maanden voorafgaand aan het evenement verschillende artiesten wilt introduceren bij het publiek. Door steeds iets meer weg te geven van de line-up van je evenement, bouw je de spanning op. Dit vergroot de betrokkenheid van je doelgroep bij het evenement en maakt dat zij hier sneller over zullen praten met vrienden en familie. Zou je de line-up in een keer publiceren, dan is de tijdsperiode waarin er over het evenement gesproken wordt veel korter.

Kies een geschikte locatie voor je video
Op het moment dat je een format gekozen hebt voor de video, kun je op zoek gaan naar een geschikte locatie. Je kunt je locatie in de omgeving van Bussum zoeken, maar ook het land intrekken. Laat de video in een grote stad als Amsterdam, Den Haag of Rotterdam schieten, kies voor een bosachtig gebied of ga juist voor de kalmte van de zee. Het is afhankelijk van de aard van het evenement en het format wat je voor de video gekozen hebt, welke omgeving het meest geschikt is. Een producent van promotievideo’s kan je hier meer over vertellen. Niels de Groot: “De in een video gebruikte omgeving kan de aandacht trekken van een kijker. Tegelijkertijd kan het afleiden van de boodschap die je in de video over wilt brengen. Het maakt dat veel partijen moeite hebben met het vinden van de ideale locatie voor hun video.”

Professionele video laten maken voor je evenement
De derde stap in het proces rond de ontwikkeling van een promotievideo is het laten opnemen hiervan. Het is sterk aan te raden om hier een professionele partij voor in te schakelen. Deze partijen werken met kwalitatief zeer goede apparatuur, wat het eindresultaat van de video ten goede zal komen. Je wilt voorkomen dat de video al snel wazig wordt, wanneer je deze via kanalen op sociale media deelt.

Tip: denk alvast na over de boodschap die je bij de promotievideo op sociale kanalen plaatst. Die boodschap moet direct de aandacht trekken van mensen die de video voorbij zien komen op hun tijdlijn!

Uit de krant