Willem de Zwijger-rector Jan Adels met zijn leerlingen.
Willem de Zwijger-rector Jan Adels met zijn leerlingen. Foto: PR

Scholen komen langzaam uit lockdown: ‘Fijn dat je er weer bent!’

Algemeen

BUSSUM - Na een periode van tweeënhalve maand, waarin alleen de examenleerlingen fysiek naar school mochten, verwelkomen de scholen voor voortgezet onderwijs sinds anderhalve week ook weer leerlingen uit de overige klassen. 

Het Vituscollege, de Vitusmavo en het Willem de Zwijger College, alle drie onderdeel van Stichting Interconfessioneel Onderwijs het Gooi (SIVOG), deden dat ieder op hun eigen manier. De boodschap aan de leerlingen was wel steeds hetzelfde: Welkom terug op school!

Nicole Lagendijk, directeur van de Vitusmavo, stond begin maart al op het schoolplein om haar leerlingen welkom te heten. “Wij hadden van tevoren al goed nagedacht hoe we weer open zouden kunnen, zodra dat van de overheid weer mocht,” vertelt ze. “De scenario’s lagen al klaar. We hebben met het hele team gezorgd dat we vrijwel direct de deuren weer konden openen. Daar ben ik best trots op. En het is zo leuk om iedereen weer te zien!”

Hybride lessen

Voor de examenleerlingen van de Vitusmavo verandert er niet veel. Zij waren al vijf dagen per week allemaal op school. “De examenklassen zijn gesplitst in twee groepen, die in naast elkaar gelegen, gekoppelde lokalen les krijgen”, legt Lagendijk uit. “De docent loopt heen en weer en een les-assistent is dan in het andere lokaal aanwezig. Ook hebben zij les in grote lokalen zoals de gymzaal, waarin een hele klas tegelijk les kan krijgen. De klassen 1 tot en met 3 krijgen nu hybride les. De helft van de klas heeft de ene week op maandag, woensdag en vrijdag les en de andere week op dinsdag en vrijdag. Voor de andere helft is dat precies omgekeerd. Wie thuis is, volgt de les online. De docenten hebben workshops gehad over hoe ze zo’n hybride les het beste kunnen geven. Dat is even zoeken, maar we hebben wel al ervaring met leerlingen die voor de lockdown moesten thuisblijven omdat ze verkouden waren. Gymlessen worden op het veld van voetbalclub BFC gegeven, omdat onze examenklassen zoals gezegd in de gymzaal les hebben.”

Lestijden

De Vitusmavo heeft de lessen ingekort tot 30 minuten. Lagendijk: “Je kunt je voorstellen dat je hybride niet goed kan toetsen. Twee groepen dezelfde toets op andere tijdstippen geven is ook geen goed idee. Door de lestijden te verkorten hebben we in de middag de ruimte om fysiek te toetsen. Ook hebben we in de middag tijd voor maatwerk: huiswerkbegeleiding en bijspijkeren. Daarvoor is een ervaren externe partij aangetrokken, die dat maandag tot en met donderdag verzorgt. We redden het op deze manier goed met de ruimte op school, behalve als straks de examens beginnen. Daarover zijn we in gesprek met een locatie buiten de school. De ToDo-week, de activiteitenweek die na ieder blok volgt, gaat gewoon door. We hebben leuke workshops, Team ALERT komt langs en we gaan sporten, alles coronaproof.”

(Tekst loopt verder onder de foto)


Foto: PR

Fijn dat je er weer bent’ stond op de cupcake die alle leerlingen van het Vituscollege op hun eerste dag terug op school kregen aangeboden. Harko Boswijk, rector van het Vituscollege, wilde zijn leerlingen op die manier laten weten hoe fijn hij het vond ze weer in levende lijve te zien. Net als de Vitusmavo koos het Vituscollege voor hybride onderwijs: de leerlingen komen om en om een dag naar school en op de andere dagen kunnen ze online de lessen volgen die op school worden gegeven. Alle examenleerlingen krijgen wel elke dag fysiek les. “Natuurlijk moeten ook zij anderhalve meter afstand van elkaar houden”, vertelt Boswijk, “daarom hebben we de gymlokalen en de kantine voor hen in gebruik als leslokalen. De overige klassen - dat wil zeggen de leerlingen die daarvan op die dag op school zijn - worden verdeeld over twee lokalen. We hebben om die reden nog wat andere ruimtes, zoals de Mediatheek en de computerlokalen in gebruik genomen om alle leerlingen te kunnen ontvangen. De lessen lichamelijke opvoeding worden gegeven in de Zandzee; is het mooi weer dan sporten de leerlingen buiten op het veld van de school.”

Aangepaste pauzes

De maatregelen die op het Vituscollege al van kracht waren, zoals het dragen van mondkapjes en de vastgestelde looproutes in de school, blijven van kracht. Toegevoegd is dat leerlingen zoveel mogelijk in één van de vier gebouwen van de school en zelfs in één gang les krijgen. De docenten wisselen van lokaal terwijl de leerlingen op hun plek blijven. Alleen de praktijklessen worden in de praktijklokalen gegeven. Boswijk: “Nieuw is ook dat de pauzes zijn aangepast. Leerlingen krijgen niet meer allemaal tegelijk pauze. De helft van de aanwezige leerlingen heeft vóór het derde en het zesde uur even rust, de andere helft juist erna. Zo heeft maar een kwart van het totale aantal leerlingen tegelijk pauze. Op het terrein staan grote tenten waarin de leerlingen dan kunnen verblijven.”

Willem de Zwijger: eigen systeem

In de weken voor de voorjaarsvakantie sprak het team van het Willem de Zwijger College, onder aanvoering van rector Jan Adels, met leerlingen, ouders en docenten over hoe het verder moest als de school weer open zou mogen. Niet te veel kijken naar wat andere scholen doen, maar doen wat voor ‘het Willem’ het beste is. Adels vertelt: “In die gesprekken merkte ik er vooral gesproken werd over wat niét de voorkeur had. Toen dat duidelijk was, zijn we in een bijeenkomst met de oudercommissie gaan brainstormen wat we dan wél zouden willen. We hebben toen een nieuw en heel eigen systeem ontwikkeld dat bestaat uit drie elementen: digitale instructie, fysieke lessen en thuiswerkopdrachten. Bij ons is het dus niet zo dat de ene helft online volgt wat de andere helft fysiek op school doet.”

Arbeidsintensieve logistiek

De examenleerlingen van het Willem de Zwijger College zijn elke dag fysiek op school. Elke leerling van de lagere klassen heeft een rooster gekregen waarop hij of zij van maandag tot en met vrijdag kan zien wat hij moet doen. “De digitale instructie wordt aan de hele klas tegelijk gegeven”, legt Adels uit. “Fysieke lessen kunnen of aan de hele klas worden gegeven - we hebben hiervoor de Spiegelkerk tot onze beschikking en binnenkort ook theater Spant!- of in kleinere groepen op school. De thuiswerkopdrachten die worden gegeven, zijn natuurlijk niet vrijblijvend. Ze moeten worden ingeleverd en worden nagekeken. Met dit systeem hebben we het hybride onderwijs vermeden, maar ons systeem is wel heel arbeidsintensief, met name logistiek. Maar het draait goed. En de leerlingen? Die zijn vooral erg blij dat ze weer naar school mogen!”

Uit de krant