Afbeelding
Foto: Muiderslot

Rijksmuseum Muiderslot valt in de prijzen

Cultureel

MUIDEN - Het kaartjesbedrijf Tiqets onthulde op 9 december tijdens een online event de winnaars van de vierde editie van hun Remarkable Venue Awards, een oorkonde voor de beste dagattractie en museum in verschillende categorieën. Het Rijksmuseum Muiderslot viel in de prijzen voor de extra categorie Meest Innovatief. 

De parel van Muiden werd door de jury geprezen om de vindingrijkheid dit jaar. Zo organiseerde Het Rijksmuseum Muiderslot kooklessen in de kasteeltuin, kon je er kamperen in een van de twintig tenten in de pruimenboomgaard en maakt het museum slim gebruik van KLM stewardessen die tijdelijk en onbezoldigd de vele 60 plus vrijwilligers vervingen die normaliter voor en in het museum werken.

Tiqets laste dit jaar twee extra categorieën in vanwege Covid-19. Youseum in Amsterdam won de extra categorie Beste Verborgen Juweel. Overige winnaars in Nederland zijn de Efteling (categorie Meest opmerkelijke venue), Van Gogh museum (categorie Beste museum), Johan Cruijff ArenA (categorie Beste attractie), Skyview de Pier (categorie Beste Landmark) en Ripley’s Believe It Or Not (categorie Beste onsite experience). 

Trofee en marketingactieplan

Tiqets organiseert deze Awards sinds 2017. “Juist in dit voor de culturele sector enorm lastig jaar is een schouderklop en wat positiviteit meer dan welkom. Daarom hebben wij besloten onze Awards uit te reiken om musea en attracties juist in deze Covid-19 periode een hart onder de riem te steken”, aldus Tiqets CEO Luuc Elzinga. Alle winnaars ontvangen een trofee en een marketingactieplan van Tiqets ter waarde van 5000 euro onder de wereldwijde Tiqets doelgroep van 10 miljoen consumenten.

750.000 reviews

In totaal schreven 185 musea en attracties uit de zes landen zich in voor de Awards, ruim 400 organisaties bekeken de online Awards presentatie. De winnaars in de eerste vijf categorieën zijn gebaseerd op het aantal positieve reviews van consumenten die de attractie of museum ook daadwerkelijk bezocht hebben en een toegangskaart via de site van Tiqets gekocht hebben. Wereldwijd worden er op de site van Tiqets ruim 750.000 reviews geplaatst.

Voor de twee extra categorieën ontving Tiqets ruim 70 inschrijvingen, in alle zes landen boog een jury zich over de genomineerden. Voor Nederland waren dat journalist Ton Vermeulen, redacteur van het Kennisplatform NRIT, kunstblogger Wilma Lankhorst en juryvoorzitter Douglas Quinby, CEO van Arival. 

Uit de krant