Afbeelding
Foto: Merel van Dooren

Clubs uit Gooise Meren halen 30.282 euro op met Grote Clubactie 2020

Algemeen

GOOISE MEREN - Ruim driehonderdduizend verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Gooise Meren lukte het verenigingen om in totaal 30.282 euro op te halen. Landelijk deden zo’n 5.300 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij dik 9,5 miljoen euro op door meer dan drie miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records.

Dit jaar deden in Gooise Meren de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80 procent naar de club.

Naarden: Gymnastiek- en Turnvereniging Keizer Otto 9.435 euro, HHC Huizen 4.926 euro, Rugbyclub Gooi 2.337 euro, NVC 2.151 euro, Keizer Otto -Trivolley 597 euro. Bussum: Tempo Atletiekvereniging 2.871 euro, HCAW 2.802 euro, Stichting Drum- en Showband ViJoS 777 euro, Toneelvereniging Kameleon 405 euro, Fiets-Cross Club De Kombocht 84 euro, De Schakel 57 euro. Muiden: Sport Combinatie Muiden 2.247 euro. Muiderberg: Zaalsportclub Muiderberg 1.518 euro en TTV Werinon 75 euro.

Springlevend

“Dit is de grootste opbrengst in de 48-jarige geschiedenis van de Nationale Grote Clubactie”, zegt directeur Frank Molkenboer. Hij kan zijn geluk niet op: “Ik ben supertrots dat iedereen zo zijn best heeft gedaan. Juist in deze moeilijke tijden is dit soort saamhorigheid belangrijk.” De afgelopen jaren daalde het aantal clubs dat deelnam aan de Grote Clubactie. Die trend is volgens Molkenboer nu krachtig doorbroken. Dit jaar doen er zelfs weer meer clubs mee dan vorig jaar. “Dit laat zien dat de loterij nog steeds springlevend is. En dat is fijn, want ook in de toekomst hebben verenigingen onze loterij keihard nodig om financieel gezond te blijven.”

Online

Verkopers gingen dit jaar nog steeds ‘ouderwets’ langs de deuren, waarbij voldoende afstand werd bewaard. Daarnaast werden vanwege de coronacrisis krachtige nieuwe online middelen ingezet. Zo kon de verkoop volledig coronaproof doorgaan. Met succes, in totaal werden 3.173.719 loten verkocht, waarvan maar liefst 1,2 miljoen loten online. De verkopers bleken digitaal enorm creatief: QR-codes, e-mail, sociale media en WhatsApp werden ingezet om loten te verkopen. Duizenden video’s werden online gedeeld om familie en vrienden aan te zetten tot het kopen van een lot of anderen te enthousiasmeren. Voor het eerst gebeurde dit ook via TikTok. Kinderen deelden talloze filmpjes met de hashtag #groteclubactie.

Molkenboer: “Wat mij elk jaar opnieuw raakt, is niet zozeer het aantal verkochte lootjes, maar het feit dat zoveel mensen zich inzetten voor hún vereniging. Nergens ter wereld is het verenigingsleven zo georganiseerd als hier in Nederland. Het wordt gedragen door vrijwilligers en heeft een sterk sociaal karakter. Ik geloof heilig in de meerwaarde en de rol van verenigingen in de samenleving. Maar ze zijn geen vanzelfsprekendheid. De kinderen die nu lootjes verkopen, worden de commissieleden en verenigingsondersteuners van de toekomst. Wij maken hen ervan bewust dat je er sámen de schouders onder moet zetten om te behouden wat is opgebouwd.”

Vereniging gesteund?

Niet alleen voor de deelnemende clubs, ook voor alle mensen die een lot hebben gekocht, is het een bijzonder jaar. Er zijn dit jaar namelijk veel meer prijzen te winnen en de prijzenpot is aanzienlijk verhoogd. De winkans is dit jaar zelfs 1 op 10. Check uw lot(en) vanaf 10 december via de lotchecker op clubactie.nl om te kijken of er een prijs op is gevallen.



Uit de krant