Julian Sanders.
Julian Sanders. Foto: PR

Julian Sanders uit Muiderberg bouwt mee aan waterstofboot

Algemeen

MUIDERBERG - Julian Sanders uit Muiderberg van het TU Delft Solar Boat Team bouwt aan een waterstofboot in het Hydro Motion-project. Het ontwerp van de boot, waarmee het team volgend jaar deelneemt aan de race in Monaco wordt op 21 januari 2021 online bekend gemaakt in een design-presentatie. 

De boot wordt dit jaar ontwikkeld door 21 ambitieuze studenten; Julian Sanders is één van hen. Ze willen hiermee de maritieme sector, momenteel een grootverbruiker van fossiele brandstoffen, inspireren sneller te bewegen naar een groene toekomst. 

Willem de Zwijger

Julian Sanders is na het behalen van zijn diploma aan middelbare school Willem de Zwijger College in Bussum begonnen aan de studies Technische Natuurkunde en Technische Wiskunde aan de TU Delft, die hij cum laude heeft behaald. Dit jaar heeft hij zijn studie aan de kant gezet om als Chief Electronics mee te werken aan het Hydro Motion-project van het TU Delft Solar Boat Team. Het team zet dit jaar een grote stap met hun plan om een boot te ontwerpen, bouwen en racen die vaart op waterstof.

Hydro Motion

DreamTeams van de TU Delft bestaan volledig uit studenten die een jaar lang hun studie aan de kant zetten om aan uitdagende en vernieuwende projecten te werken. Hiermee leiden zij ruimdenkende ingenieurs op. Het TU Delft Solar Boat Team zet zich al jarenlang in om de maritieme industrie te laten zien wat er allemaal mogelijk is met groene energie. Dit doen zij door elk jaar een geheel vernieuwende boot te ontwerpen, bouwen en racen die efficiënt kunnen varen op slechts een klein beetje groene energie. Afgelopen jaren voeren en vlogen deze boten op zonne-energie, opgewekt door de zonnepanelen op de boten. 

(Tekst loopt verder onder de foto)


Vliegende Solar Boat, gebouwd in 2020. - Foto: Faisel Maddoe- Foto: Faisel Maddoe

Dit jaar gaat het team een stap verder. Op de boot die het team aan het ontwikkelen is zullen geen zonnepanelen meer zitten, maar zal groene energie zijn opgeslagen in de vorm van waterstof. De brandstofcel, die in de boot aanwezig is om waterstof om te zetten naar elektriciteit, produceert bijna geen broeikasgassen maar puur water. De overgang van zonne-energie naar waterstof is een ambitieus plan, wat het team erg enthousiast maakt over deze uitdaging. De teamleden werken toe naar het hoogtepunt van het jaar: de Solar & Energy Boat Challenge die juli 2021 in Monaco zal plaatsvinden. Hier racet het team in een spectaculaire wedstrijd op open zee tegen andere boten die ook op groene energie varen.

Potentie

Teamleden werken het hele jaar hard om de race in juli te winnen en denken dat ze met het gebruik van waterstof hun kansen zullen vergroten. Waterstof heeft een hoge energiedichtheid, wat betekent dat er veel energie zit in een kleine beetje waterstof. Dit maakt waterstof heel interessant als medium voor groene energieopslag. Zo blijft de boot licht en kan het team snel en efficiënt varen. Succesvolle praktijkverhalen dragen bij aan het inspireren van de maritieme sector die op het moment nog steeds grootverbruiker is van fossiele brandstoffen. “Samen kunnen we bewegen naar een groene toekomst met behulp van waterstof”, aldus het Solar Boat Team, dat dit belangrijke doel voor ogen heeft en wil laten zien wat er mogelijk is in de praktijk. De teamleden zien dat veel bedrijven hun Hydro Motion project met volle interesse volgen en zelf ook de potentie van waterstof zien.

Thuiswerken door corona

Het thuiswerken als een van de maatregelen tegen het coronavirus vormt natuurlijk een extra uitdaging voor het team, zoals velen zullen ervaren. De teamleden laten zich daar niet door afschrikken. Zoals team manager Simone Vis ook wel zegt: “Dit jaar biedt extra uitdagingen door de onzekere coronasituatie, maar we zijn creatief, flexibel, ambitieus en laten ons niet zomaar stoppen. Deze extra uitdaging geeft ons de energie om het uiterste uit onszelf en het team te halen.” 

Uit de krant