Het college legt de Mobiliteitsvisie nu ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad.
Het college legt de Mobiliteitsvisie nu ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Foto: Yvette de Vries

‘Mobiliteitsvisie Goed en Veilig op weg’ klaar voor gesprek gemeenteraad

Politiek

GOOISE MEREN - Vanaf de zomer vorig jaar is er door het college van burgemeester en wethouders hard gewerkt aan de Mobiliteitsvisie Goed en Veilig op weg, dat laat zien waar de gemeente Gooise Meren de komende 20 jaar op inzet. De opgave was een Mobiliteitsvisie te maken waarin de onderwerpen verkeersveiligheid, leefbaarheid, innovaties en duurzaamheid, bereikbaarheid en doorstroming, toegankelijkheid en parkeren samenkomen. 

De opgave was ook een visie te maken om de knelpunten van vandaag op te lossen, maar vooral om de uitdaging van morgen het hoofd te bieden. “Er ligt een compleet en integraal plan. Het plan heeft ambitie, maar we zijn de realiteit niet uit het oog verloren”, aldus Nico Schimmel. 

Het college legt het document nu ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. De komende tijd praat de gemeenteraad daar in verschillende rondes over, te beginnen op 2 december.

Uitgebreid participatieproces 

‘Bij de visie zijn inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners op verschillende momenten betrokken geweest’, zo schrijft gemeente Gooise Meren. ‘Het proces startte eind vorig jaar met een online enquête waarin een brede inventarisatie is gedaan van knelpunten, wensen en ontwikkelingen. Bijna 3000 respondenten deden hieraan mee. Een interactieve inspiratieavond, waarin trends werden gepresenteerd en kansen zijn besproken, volgde daarna.’ 

De volgende stap waren bijeenkomsten in de vier kernen waarin de eerste bouwstenen van de visie en de resultaten van de online enquête met ondernemers, inwoners en belanghebbenden werden besproken. Op basis hiervan werd voor de zomer van dit jaar de conceptvisie openbaar gedeeld en werden reacties opgehaald. Ook werd gevraagd aan welke acties inwoners en ondernemers zelf prioriteit zouden geven. Tenslotte is na de zomer een extra gespreksronde georganiseerd met ondernemersverenigingen, bewonersorganisaties en Fietsersbond.

De ambities

Het college geeft aan dat om te komen tot een veilige en leefbare omgeving een goede infrastructuur van belang is, maar zeker zo belangrijk is bewustwording van het eigen (verkeers)gedrag door educatie, confrontatie en handhaving. Ook het aanpakken van stank- en geluidoverlast door verkeer vergroot de leefbaarheid.

Duurzame mobiliteit wordt versterkt door bijvoorbeeld het (elektrisch)fietsgebruik onder medewerkers van bij bedrijven te stimuleren, meer voorzieningen te treffen om elektrische auto’s op te laden en het plaatsingsproces van laadpalen te versnellen. 

Bereikbaarheid wordt vergroot door te zorgen voor betere doorstroming voor auto’s op hoofdwegen en minder verkeer in woongebieden. Daarbij hoort ook het creëren van autoluwe zones in bijvoorbeeld Naarden en Muiden. Fietsverkeer wordt gestimuleerd door te zorgen voor betere doorstroming op fietspaden en de aanleg van een fietsroutenetwerk in samenwerking met onze buurgemeenten. Ook goed collectief (openbaar) vervoer blijft een noodzaak en het goed bereikbaar zijn van deze voorzieningen. 

Het stimuleren van andere vormen van vervoer voor mensen die zich slecht of niet zelfstandig kunnen verplaatsen.

Het parkeersysteem moet moderner en dynamischer om in te kunnen spelen op lokale behoeften. Een andere vorm van parkeerregulering leidt tot minder parkeeroverlast en vergroot de leefbaarheid. Ook zijn er uitdagingen om autoverkeer naar de juiste parkeerplaatsen te verwijzen zodat er minder overlast is voor de (woon)omgeving. In specifieke gebieden kan autobezit worden ontmoedigd door een lagere parkeernorm toe te passen. 

Uitvoeringsagenda

Bij de visie hoort een Uitvoeringsagenda Goed en Veilig op weg. Hierin staan de concrete acties, die de komende 4 jaar of later nodig zijn om de visie te kunnen uitvoeren. Sommige acties kunnen zonder extra kosten worden uitgevoerd of kunnen direct worden geïntegreerd in lopende projecten. Die zijn daarmee financieel al gedekt. 

Andere acties vragen nog om een investering, omdat deze nog niet in de meerjarenbegroting zijn opgenomen. Het besluit over de financiering volgt in het voorjaar van 2021 bij de behandeling van de Perspectiefnota 2022-2025. 

 

Uit de krant