Afbeelding

Nieuwe expositie Hoeden & Deurkloppers bij Kunst aan Zee

Cultureel

MUIDERBERG - Er is een nieuwe Kunst aan Zee-expositie, waarbij dit keer werk van kunstenares Riet Blüm te zien is. Zij toont beelden met als thema ‘De Hoed’, terwijl Kees Boer schilderijen van deurkloppers exposeert.

Te zien op zondag 1, 8, 22 en 29 november en 6 december van 13.00 tot 16.00 uur in Kerk aan Zee aan het Kerkpad 2.

Riet Blüm: “In ieder mens schuilt een kunstenaar. Mijn grootste inspiratiebron is de mens in beweging. Het sociale aspect van de mens laat ik in mijn beelden terugkomen. Hoop, liefde, verdriet, blijheid, introvert, extravert, samen - of alleen zijn”.

Symbool van vrijheid

Ze staat al jaren in de Theetuin van Weesp en ze doet mee aan de kunstschouw in Zeeland. “Voor elke jaar probeer ik een nieuw thema te verzinnen, waarin ik het thema op verschillende manieren tot uitdrukking breng. Voor 2021 heb ik gekozen voor De Hoed, het symbool van vrijheid. Heel toepasselijke in deze tijd. “ Blüm geeft ook beeldhouwlessen in Muiden en organiseert jaarlijks voor haar cursisten een expositie van de door hen gemaakte beelden; het Beeldenverhaal in de Synagoge van Weesp. www.kunstigbeeldhouwen.nl    

Kwade geesten

Kees Boer is in dit digitale fototijdperk - tijdens vakanties - begonnen met het fotograferen van deurkloppers. “Deurkloppers dienen voor kennissen en leveranciers om toegang te krijgen tot de bewoner(s) achter de deur, maar voor de passant is het een versiering die soms iets zegt over die bewoner(s). Wie of wat zit er achter de deur? Waar houden zij van? Deurkloppers zijn er vaak in de vorm van een leeuw, maar uit het dierenrijk kunnen de vos, de specht, de walvis, de hond, de kat en vele andere schepsels de deur sieren. Een andere categorie wordt gevormd door saters en faunen, misschien bedoeld om kwade geesten af te schrikken.”

Vergane glorie

Er zijn ook veel simpele cirkel-, ovaal- of spiraalvormige kloppers op eenvoudige deuren of juist zwaar barok uitgevoerde deurkloppers voorzien van bloem- of vruchtenranken die op herenhuizen tot kathedraaldeuren bevestigd zijn. De kloppers kunnen dicht maar ook open zijn. “In het laatste geval zou zo’n opening een inkijkje kunnen bieden in het interieur achter de deur. Ik kreeg dat idee bij een mooie open deurklopper op een azuur-ge/verkleurde deur, want het moet gezegd veel deuren die voorzien zijn van een deurklopper zijn zelf interessant qua kleur of vergane glorie, zoals de kloppers zelf ook aangetast door de tijd in schoonheid kunnen toenemen. Ik keek door de klopper en zag het melkmeisje van Vermeer, althans een fragment voldoende om het te herkennen.”

Eikenhout

“Op eikenhouten panelen probeer ik zo mijn passie voor deurkloppers en mijn liefde voor realistische, vaak symbolische schilderijen te verenigen door ze in een schilderij te vatten. In de meest recente schilderijen maak ik ook gebruik van andere voorwerpen dan klassieke schilderijen zoals in ‘een Muiderbergs tafereel’, waar ik het mooiste en meest gefotografeerde uitzicht aan het water van ons prachtige dorp afbeeld tezamen met een ringslang die hier ook voorkomt en de ouroboros, het symbool voor oneindigheid en de cyclus van het leven. Waar komt dat beter tot zijn recht dan in een Godshuis, de Kerk aan Zee, dat uitkijkt op datzelfde water?” www.kees4arts.nl 

Uit de krant