In het bijzijn van wethouder Alexander Luijten en wethouder Jorrit Eijbersen mocht Bea de Buisonjé van het Waterschap AGV de sluisdeuren voor het eerst in gebruik nemen.
In het bijzijn van wethouder Alexander Luijten en wethouder Jorrit Eijbersen mocht Bea de Buisonjé van het Waterschap AGV de sluisdeuren voor het eerst in gebruik nemen. Foto: Daan van Schijndel

Nieuwe sluisdeuren Groote Zeesluis Muiden voor het eerst geopend en gesloten

Algemeen

MUIDEN - Bea de Buisonjé van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) had de eer om op de knop te drukken en de nieuwe sluisdeuren van de Groote Zeesluis officieel voor het eerst te openen en te sluiten. Net een paar uur voordat de feestelijke opening plaatsvond werd nog de laatste hand gelegd aan het afstellen van de nieuwe, buitenste vloeddeuren.

“Ze zien er prachtig uit”, vindt De Buisonjé nadat zij de sluisdeuren voor het eerst in gebruik nam. “Ik vind het ook heel erg leuk dat het jaartal 2020 in het midden erop staat en je meteen ziet dat het nieuwe sluisdeuren zijn.” Op de overige veertien sluisdeuren staat het jaartal 1976, het jaar dat de sluisbrug een grote renovatie onderging. Het Waterschap AGV heeft dit jaar alle sluisdeuren gerenoveerd, maar twee deuren bleken toch te slecht om op te knappen. Daarvoor zijn de nieuwe sluisdeuren gemaakt. 

Zelfde maker als 40 jaar geleden

Een bedrijf in Kampen, een van de weinigen in Nederland die deze sluisdeuren nog kan maken, heeft de nieuwe exemplaren geleverd. De Buisonjé: “Zij hebben ook in 1976 de sluisdeuren gemaakt en hadden nog tekeningen van de vorige sluisdeuren liggen die ze konden gebruiken voor de nieuwe deuren.” Bijzonder is dat dezelfde man die de sluisdeuren uit 1976 heeft gemaakt er nog steeds werkt en nu ook deze sluisdeuren heeft gemaakt. “Hij wist het gewoon nog, ruim veertig jaar later. Dat is toch geweldig.”

Laatste loodjes

Het Waterschap AGV heeft een traject van drie jaar uitgestippeld voor het opknappen van de Groote Zeesluis in Muiden, waarvan nu het laatste jaar aanbreekt. In het eerste jaar zijn de elektrische installaties in orde gemaakt en afgelopen jaar was de fysieke kant van de sluis aan de beurt boven- en onderwater, zoals het metselwerk, de sluisdeuren en het verfwerk. Nu na het vaarseizoen komt de laatste periode deze winter waarbij het hydraulisch systeem, oftewel het draaimechanisme in de sluis, wordt aangepakt. En dat blijkt hoog nodig, sinds de sluisbrug afgelopen zomermaanden regelmatig storingen had en het draaimechanisme niet goed werkte. Daarbij maakt de sluis elke keer als hij omhoog komt voor het draaien een zware dreun, eveneens bij het sluiten. De Buisonjé: “Dat is een van de dingen die we gaan proberen op te lossen door van de winter dat systeem aan te pakken. Het hydraulische systeem werkt eigenlijk niet zo goed. Als dat oud wordt, ga je dat horen. Dat moet worden aangepakt en het is de bedoeling dat het geluid dan minder gaat worden.” 

“Het hart van Muiden”, zoals De Buisonjé de Groote Zeesluis betiteld, zal naar verwachting volgend jaar alle werkzaamheden ondergaan hebben. 

Benieuwd naar hoe de werkzaamheden eraan toe gingen? Het Waterschap AGV maakt meerdere video’s over het gehele traject van de Groote Zeesluis. Het eerste deel staat nu online:


Uit de krant