Blijft de overgang toegankelijk voor auto's of niet?
Blijft de overgang toegankelijk voor auto's of niet?

Wethouder onder vuur na draai in dossier spoorwegovergang Comeniuslaan

Politiek

BUSSUM - Wethouder Marieke Munneke Smeets heeft woensdag de wind van voren gekregen in de gemeenteraad. Het blijkt dat het college opnieuw een besluit neemt over de inrichting van de spoorwegovergang bij de Comeniuslaan. Eigenlijk was dit al in kannen en kruiken, maar nu blijkt er nieuwe informatie te zijn waar de raad nog niet van op de hoogte was gesteld. 

Munneke Smeets vertelde dat ze, naar aanleiding van een uitspraak van de Fietsersbond én een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, een second opinion heeft laten uitvoeren naar de veiligheid na de herinrichting van de spoorwegovergang bij de Comeniuslaan. Hieruit zou blijken dat de combinatie van een fietsstraat met een overweg minder veilig is. Dit vindt het college reden om haar besluit opnieuw te overwegen. Het lijkt erop dat het college nu de voorkeur heeft om de overgang af te sluiten voor autoverkeer.

Geen autoverkeer?
Hierdoor is het mogelijk dat Hart voor BNM, de partij van wethouder Munneke Smeets, toch nog haar zin krijgt. Haar partij liep jarenlang voorop liep in de discussie over deze spoorwegovergang. Hart voor BNM wilde altijd al dubbele spoorbomen en geen autoverkeer. Deze optie ligt nu dus opeens weer op tafel.

Opmerkelijke draai
Een opmerkelijke draai, meent de gemeenteraad. De raadsleden waren dan ook totaal niet te spreken over de hele gang van zaken. Zo wisten ze niet dat er een second opinion kwam en sommige raadsleden denken dat de wethouder hiermee alsnog haar zin wil krijgen. Dat de raad zo op het laatste moment voor het blok werd gezet viel duidelijk niet in goede aarde. 

Integraal bekijken
De raad zou liever de spoorovergang open houden voor autoverkeer zoals afgesproken in oktober 2016. Eén van de redenen is dat een wijziging gevolgen heeft voor andere spoorwegovergangen zoals de Generaal de la Reijlaan. Afsluiten voor autoverkeer zou, ook gezien de nieuwe informatie, de meeste raadsleden een stap te ver gaan. Ook trekken partijen de nieuwe informatie in twijfel - zowel de aanleiding als de uitkomst. Maandag delen alle fracties hun standpunt met het college.

Wat nu?
Het college besluit vervolgens komende dinsdag hoe de spoorwegovergang bij de Comeniuslaan eruit komt te zien. Er zijn twee opties om uit te kiezen. Geen autoverkeer in combinatie met dichte spoorbomen of wel autoverkeer en halve spoorbomen. Er is geen tijd om het besluit uit te stellen. ProRail gaat al aan de slag met de herinrichting van het spoor en zal ook over niet al te lange tijd op dit gedeelte vier van de zes sporen verwijderen.


 

Uit de krant