Afbeelding

Nadert het einde van de printer?

Advertorial

Printen was lange tijd de enige mogelijkheid om een concertkaartje te scannen of een formulier in te vullen. Nieuwe software en de smartphone hebben het printen enorm teruggedrongen. Printen staat ook onder druk omdat printen wordt gezien als een niet duurzame oplossing en vooral duur. Klopt dat wel en nadert het einde van de printer?

Online tickets en e-books

De laatste tien jaar is het internet de belangrijkste bron van informatie geworden. Ook tekst is online gegaan de laatste jaren. Dat betekent bijvoorbeeld dat geprinte media snel overschakelt op online tekst. We lezen daarnaast steeds vaker e-books in plaats van boeken op papier en tickets voor een concert of een trein- of vliegreis printen we niet altijd meer uit, maar laten we zien op onze telefoon. Zal printen daardoor verdwijnen?

De printer is soms goedkoper en handiger

Hoewel de online ontwikkelingen duiden op het einde van de printer in de nabije toekomst, is het nog maar de vraag of printen helemaal kan verdwijnen. Dat heeft verschillende redenen.

Ten eerste wordt printerinkt steeds goedkoper. Je hoeft allang niet meer diep in de buidel te tasten om iets uit te printen. Bovendien is een printje veel beter te lezen dan staren naar een scherm. Het blauwe licht van een scherm kan ons slaapritme beïnvloeden en zorgen voor bijvoorbeeld hoofdpijn of slechte ogen. 

Printen is daarnaast ook handig als bijvoorbeeld je telefoon uitvalt. In dat geval weet je altijd zeker dat je wel op je vlucht kunt stappen of dat concert kunt bezoeken, zelfs als je telefoon uitvalt. Er is ook een andere reden waarom printen soms beter is dan het internet gebruiken. Je leest hieronder waarom.

Alles online maar ook veel opslag

Het internet is ook de belangrijkste manier geworden waarop bedrijven reclame maken. Zelfs plaatsen waarvan we zouden denken dat deze helemaal offline zijn, speelt het internet een rol. Denk bijvoorbeeld aan contactloos betalen op de markt of een reclamebord met een QR-code om te scannen. Ook offline reclame of offline winkels zijn verbonden met het internet.

Het probleem van deze vertaalslag naar online activiteiten is dat we ook veel moeten opslaan in de cloud. Dat kost ontzettend veel energie. Datacentra zijn enorme gebouwen die energie slurpen. Als je denkt dat een bestandje in de mail of de cloud beter is voor het milieu dan een printje dat ergens in een lade ligt er weer gebruikt kan worden, dan heb je het niet altijd bij het rechte eind. Een printje is soms de meer milieubewuste keuze. Dat betekent dat de printer nog altijd een plaats heeft in onze maatschappij, ook nu het internet en de smartphone alles overneemt.

Uit de krant