Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

Tergooi start met proef 'real-time' patiënttevredenheidsonderzoek

Zorg & Gezondheid

REGIO - Tergooi is op vijf afdelingen gestart met een nieuwe methode voor het meten van de patiënttevredenheid. Het ziekenhuis vraagt patiënten direct na hun afspraak of verblijf een korte enquête in te vullen, waarin zij hun mening kunnen geven over de geleverde zorg. Afdelingen krijgen 'real-time' inzicht in de ervaringen van patiënten, waardoor zij snel en efficiënt verbeteringen kunnen doorvoeren. 

De proef duurt vier maanden en gaat van start op de afdelingen Radiologie, Gynaecologie (kliniek en poli), de Pijnpoli en de poliklinieken Dermatologie en Oogheelkunde. Het is de bedoeling dat na deze proefperiode alle afdelingen en poliklinieken hun patiënten gaan bevragen. Patiënten vullen direct na afloop van hun afspraak of ziekenhuisverblijf een enquête met maximaal negen vragen in op een iPad. Deze digitale enquête neemt maximaal twee minuten in beslag.

Verbetertips

De resultaten worden direct teruggekoppeld aan de afdeling of poli. Zij kunnen zo op elk moment inzien hoe patiënten de dienstverlening ervaren, welke verbetertips er zijn en in hoeverre doorgevoerde verbeteringen tot meer tevredenheid leiden. Er worden géén medewerkers- of patiëntgegevens gebruikt, de enquête is volledig anoniem.

De medewerkers formuleren zelf de vragen die voor hun afdeling of polikliniek van toepassing zijn. Patiënten die verschillende poli's bezoeken, krijgen dus verschillende vragenlijsten. Zo kunnen medewerkers op de poli of afdeling gericht en snel actie ondernemen. Ook kunnen zij de vragenlijsten aanpassen. Het ziekenhuis vraagt patiënten na elk bezoek of verblijf de korte enquête in te vullen.

Slim en effectief

"In ons ziekenhuis kijken we continu hoe de zorg aan onze patiënten nóg beter kan, op een slimme en efficiënte manier. Dat doen we sámen met de patiënt, door zijn ervaringen te benutten", vertelt dermatoloog Alice Langeveld, die nauw betrokken is bij de invoering van het patiënttevredenheidsonderzoek. "Deze methode is een kans en stimulans om met collega's continu in gesprek te blijven over verbeterpunten. Zo blijven we leren, van patiënten en van elkaar als collega's. En kunnen we onze patiënten in de toekomst nóg beter helpen."

Ook Jo Gorgels, voorzitter van de Cliëntenraad is erg enthousiast over deze methode: "Patiënten kunnen nu op een formele, maar tegelijkertijd heel laagdrempelige manier laten weten wat hun ervaring met Tergooi is. Dit houdt de medewerkers van de afdeling of poli scherp en geeft hen de kans om snel verbeteringen door te voeren. Wij denken dat dit zal leiden tot meer tevreden patiënten en meer tevreden medewerkers."

Uit de krant